حکم سلام کردن به نمازگزار؟ آیادر نماز می تونم جواب سلام رو بدم؟!

سلام کردن به کسی که مشغول نماز است مکروه است ، یعنی دارای ثواب کمتری است .
پاسخ دادن به سلام حتی هنگام نماز و در بین خواندن حمد و یا سوره و ... نیز واجب است و نباید بابت آن سجده سهو انجام دهید .
توجه :
- در حال نماز، انسان نباید به دیگری سلام کند و اگر دیگری به او سلام کند باید طوری جواب دهد که سلام مقدّم باشد مثلاً بگوید: «اَلسّلامُ عَلَیْکم» یا «سَلام عَلَیْکم»و نباید «عَلَیْکمُ السَّلامُ» بگوید.
- انسان باید جواب سلام را چه در نماز یا در غیر نماز فوراً بگوید و اگر عمداً یا از روی فراموشی جواب سلام را به قدری طول دهد که اگر جواب بگوید جواب آن سلام حساب نشود چنانچه در نماز باشد نباید جواب بدهد و اگر در نماز نباشد، جواب دادن واجب نیست.
- باید جواب سلام را طوری بگویید که سلام کننده بشنود و اگر سلام کننده کر باشد باید با بلند کردن صدا یا به اشاره طوری جواب او را بدهد که بشنود یا متوجّه جواب سلام شود.
- نمازگزار باید جواب سلام را به قصد جواب بگوید نه به قصد دعا.
ـ اگر نمازگزار جواب سلام را ندهد معصیت کرده ولی نمازش صحیح است.
ـ اگر کسی به نمازگزار غلط سلام کند به طوری که سلام حساب نشود جواب او واجب نیست و اگر سلام حساب شود جواب او واجب است و بهتر است به قصد دعا جواب بدهد.
ـ جواب سلام کسی که از روی مسخره یا شوخی سلام می کند واجب نیست، و احتیاط واجب آن است که در جواب سلام مرد و زن غیر مسلمان بگوید «علیک».
ـ اگر کسی به عدّه ای سلام کند، جواب سلام او بر همه آنان واجب است، ولی اگر یکی از آنان جواب دهد کافی است.
ـ اگر به عدّه ای سلام کند و کسی که بین آنها مشغول نماز است شک کند که سلام کننده قصد سلام کردن به او را هم داشته یا نه، نباید جواب بدهد، و همچنین است اگر بداند که قصد او را هم داشته ولی دیگری جواب سلام را بدهد. امّا اگر بداند که قصد او را هم داشته و دیگری جواب ندهد باید جواب او را بدهد.